#Let’s Talk Craft Sessions: Mарио от The Garden Brewery, Загреб

10.07.2020

The Garden Brewery представят за пръв път свои продукти на българския пазар. Помолихме Марио да ни разкаже за старта и развитието на пивоварната.

Как започна всичко с The Garden и крафт бирата? Как се разви пивоварната от създаването й насам?

Всичко започва през 2015, когато един от основателите ни - Дейвид Плант съзира възможност да стартира крафт пивоварство в Хърватия, където преди това повече от десетилетие е работил в медия. Той се свързва с Ник Колган, който през това време жъне невероятни успехи с музикалните фестивали по Далматинското крайбрежие. Идеята на Дейв е да предлага крафт бира на фестивалните посетители. След няколко попълнения в екипа, решението е взето – и ето ни днес базирани в столицата Загреб, за да пораснем до пивоварна от европейска величина.

По мои наблюдения и проучване виждам, че имате силна и сплотена връзка с фестивалната музикална сцена в Хърватия. Ще ни кажеш ли повече?

Както споменах, един от създателите на пивоварната – Ник беше част от организаторите на прославилия се Garden Festival, а по – късно и се включи и в Garden Resort, който включва 7 бутикови фестивала на бивш курортен комплекс в Тисно. Това, че вече имахме таргет за пазарна ниша в лицето на фестивалните фенове, беше съществено при взимане на решението за основаване на пивоварна. От друга страна, за да си гарантираме дългосрочен успех и развитие, трябваше да се вгледаме по-надалеко и да разработим солиден целогодишен бизнес модел.

Хърватия, точно както и нашата страна, е млада в опита си с крафт производство, да не споменаваме и по-малобройното ви население. Каква е тайната на успеха?

Открито съзнание, желание и силна воля да преборваме препятствията. Редом с пивоварната, отворихме е бар за наливна бира. Това пространство ни послужи не само като място за сервиране на прясна бира, но и стесни дистанцията между нас и клиентите ни, и ни даде възможност да развием мисленето и да възпитаме вкуса им в полза на крафта. Бяхме първата пивоварна на родна почва и пионер в правенето на разнообразни стилове бира, вкл. Кисели, NEIPA, DIPA и имперски Стаутове. Само през първите 2 години, сварихме над 80 различни стила пиво.

Разбира се, първоначално хората наистина не знаеха как да реагират на нашите продукти, но с време успяхме да реформираме нагласите им.

И не на последно място, ключът към успеха за нас е търговският ни нюх, който ни изведе извън пределите на родината. Бяхме първата хърватска пивоварна, която стъпи на  международния пазар. Вече изнасяме за повече от 15 страни, в това число Франция, Великобритания, Австралия и Китай. Щастлив съм да добавя и България в този списък.

Каква е философията зад вашия маниер на варене на крафт бира? Следвате ли актуалните тенденции или предпочитате да сте пионерите?

Като крафт пивоварна, обичаме експеримента – в стиловете бира, в самия процес на приготвянето им, но всъщност най-мощният ни мотиватор е последователността, достъпността и пивкостта на бирата, която правим. Искаме да варим плодови кисели бири, десертни стаутове или мътни IPA, на които хората биха се насладили и биха поръчвали отново и отново.

Черпим вдъхновение от всичко наоколо, от други пазари на бита, от храната, виното, коктейлите..Ние сме пивоварна, която обича предизвикателствата и разбиване на клишето, но също държим под око трендовете в световния пазар и винаги имаме адекватна реакция.

Коя сред рецептите ви те кара да се чувстваш изключително горд? Нужно ли е тази бира да е бест-селър? Има ли такава, която смяташ, че е останала недооценена от консуматорите?

Много съм горд с нашата кисела серия – така наречения вкисляване в казан (kettle souring), който проект стартирахме през 2016. Първоначално бяха класически кисели стилове, но след като усвоихме технологията и започнахме да влагаме плодове, билки и подправки, съумяхме да постигнем красотата и да развием потенциала на този невероятен стил бира. Съвсем скорошна наша разработка е Florida Вайсовете, които са като тропическо смути в киселата му версия и имат фантастичен вкус.

Когато започнахме с този проект, пазарът изобщо не беше готов за подобни стилове бита, особено на местно ниво. Но ние им се радвахме и си ги пиехме с наслада, не се предадохме и успяхме да наложим киселите бири на пазара. Днес, клиентите ни не могат да им се наситят.

Усеща се ли се съперчничество в Хърватия или сте повече като задруга и общност на пивоварите?

Смятам, че „съперничество“ е грешно определение, но както е при всеки малък бизнес има конкурентен момент. Също за малкия пазар, в това число и пивоварството важи и обичаят пивоварите да са приятели помежду си, а техните екипи по пласмент – врагове.

Кое беше прякото последствие за вас и най-уязвимия аспект от изолацията, кои производства и проекти ви се наложи да зачерктнете? Видяхте ли изобщо някакъв положителен ефект? Мислиш ли, че социалната дистанция убива познанието, идеите, опита и обмяната на съвети между пивоварите или точно напротив?

Изолацията беше труден период за всички, беше напълно непознато преживяване, нещо за което няма как да си подготвен. За щастие, ние вече имахме разработен онлайн магазин, към който насочихме усилията си изцяло. Пренасочихме персонала от бара към логистиката и заработихме в стила на доставки за частни клиенти в период на изолация. Продължихме да дистрибутираме продуктите си на територията на Хърватия и Европа.

Оказа се позитивен опит по много причини. Разработихме нов подход и открихме нов вид пазар, събрахме директни отзиви от крайните клиенти и консуматори, и имахме възможността да представим цялата си гама бири на десетки хиляди потребители.

Оперирайки на международния пазар, сме свикнали да обменяме опит и идеи с приятели и пивовари от цял сват. Изолазията даде шанс на всички ни да се сплотим и да взезем отново в контакт помежду си, всички ние бяхме в една и съща лодка и всеки положи усилия да преодолеем ситуацията.

Как предвиждаш развитието на пазара на крафт бира след падането на рестрикциите?

Смятам, че баровете и ресторантите ще продължат да страдат дълго време след това. Смятам, че тази ситуация даде шанс на производителите уникална възможност да се свържат директно с крайния потребител и това ще остане норма и занапред. Вярвам също и че първата вълна фестивали след откриването на ваксина ще е епична!

Тази година не започна така, както очаквахме. Вярваш ли, че все пак ще намерите как да наваксате със своите проекти – варите ли нещо ново в момента или планирате за по-късен етап? Има ли нови технологии или хмелове, с които мислите да експериментирате?

Ситуацията промени леко приоритетите ни. Имахме планове за пътувания и колаборации, както и проект за отлежали бири. Сега постепенно си връщаме ритъма и направлението. Досега фокусът ни беше в дигитализацията на продажбите и в чиста проба оцеляване.
Ако не друго, то поне сега сме по-силни от самото ни начало, по-уверени в действията си.

По отношение на новите продукти – имаме няколко разновидности експериментални хмелове, които ще бъдат акцент на няколко нови рецепти за IPA, в края на лятото, които нямаме търпение да осъществим.

Как ти изглежда сцената за фестивали на крафт бира или музикални такива през този сезон?

Почти несъществуваща, както се и очаква. Нашият музикално ориентиран аспект беше отложен за 2021. От старна на бирите, както изглежда летния сезон е извън коментар, но все пак може някои от фестивалит все пак д асе състоят по-късно през годината.

Коя бира от друга пивоварна те е впечатлила тази година или в близкото минало най-силно?

Няколко души от екипа ни присъстваха на представяне на бира от друг аместна пивоварна - Motive Beer Co, преди седмица-две. Това събитие беше сред първите подобни след падане на мерките и огромна възможност за бирената общност да се събере и навакса с новостите. Та светлият ейл на спомената пивоврана - Pillow Dream беше отличен, така че чакам с нетърпение да видя още от тях.

Mario Beltrán Sánchez
 
Въпросите зададе Деян Христакиев
Share:

Коментари

Все още няма. Бъди първи!

Напиши ревю